TL;DR Kõik on subjektiivne
Virginia Shea poolt 1994. aastal välja töötatud netiketireeglite nimistu on ideeliselt ilus algatus käitumiskoodeksi loomiseks digitaalses ruumis. Inimeste ja nende aja austamisest neile nende vigade andestamiseni on iga idee väga selgelt peegeldamas hea tahte tavasid päriselust (veebis tuntud kui IRL).
Sseetõttu on raske ka välja valida reegleid mis oleks justkui aegunud või nüüd hoopis tähtsamad. Eetika ja etikett, olgugi et võrdlemisi mõõdetavad ja defineeritavad jäävad siiski kultuurisõltuvateks nähtusteks ning ei ole absoluutsed ega universaalsed.
Võiks öelda et "make yourself look good online - don't post flame bait, know what you're talking about and make seense" on olulisem kui kunagi varem kuna paljud riigi teenused on kolinud internetti. Samuti avalik teave ning haridus. Organisatsioonid ja kogukonnad nagu Wikipedia, IEEE, LinkedIn proovivad põhimõtet järgida, jättes veebist usaldusväärse allika mulje. Inimest peetakse meeles kuna teenused ja sisu on loodud inmestele reaalseks tarbimiseks.
Sotsiaalvõrgustike massiline kasutajaskond aga kallutanud kaalukausi teise äärmusesse. Professionaalsetelt kasutajatelt päritud veebi legitiimsus kandub ka mingil määral siia üle. Info ja esindatus on aga kordades, kaheldavama kvaliteediga. Teades et kunagised KGB aktiivmeetmed samuti digitaalseks muutusid, on sotsmeedia kõlakodade uudisruumid kõhedad. Toonid on karmid ja ei pea teadma tingimata millest räägid. Inimest ei peeta võib-olla nii palju meeles, sisu loovad tihti bot'id, eesmärk on müüa ja rõhk on kasutaja kinnihoidmisel.
On inimesed kes ei kuritarvita oma võimu ja on inimesed kes seda teevad. Neile kes seda ei tee on oluline et nad seda ei teeks ning neile kes seda teevad on loomulik et nad seda teevad. Seda ei saa otseselt netiketi alla liigitada. Kui siis võib-olla nii palju et netikett on meie etiketi edasiarendus. Kui tundub et midagi võiks veebis teisiti teha, siis usun, et see on inimeses endas peidus olev alge.
Reegel 4 on teatud kultuurides ilusasti säilinud, lisan ka loo algusesse mulksu et lugeja aega kokku hoida. Seda saab mugavalt teha interneti keelest tuttava väljendiga "Too Long; Didn't Read" ehk TL;DR
Comments
Post a Comment